Fundraisers.be

Editoriaal: Oxfam 

Kritische reactie van Jaap Zeepkant, Hoofdredacteur a.i., tevens verwijzend naar het artikel ‘Geen hulporganisatie is immuun voor misbruik’ door Hans Nauta in Trouw (15/02/2018), over ‘het zwijgen dat Oxfam als formele strategie aanhield, tot alles op straat lag':
Hetzelfde luidruchtige zwijgen dat we kennen van al die organisaties die de mond vol hebben van transparantie, tot er weer eens iets misgaat.
Het is het gedrag van instituties waarvoor imagoschade belangrijker is geworden dan integriteit, waarvoor het voortbestaan belangrijker is geworden dan de doelstelling.’

Nienke Teunissen (War Child) over fondsenwerving

Vakblad ondervraagt Nienke Teunissen, War Child’s Manager Marketing Strategy & Projects, over de actuele ontwikkelingen in haar vak:

Vertrouwen
‘Ik vertrouw erop dat organisaties hun werk goed doen.
Het irriteert me daarom ontzettend als iemand over directeursalarisssen begint of hulp een druppel op een gloeiende plaat noemt.  Dank denk ik echt: joh, doe je onderzoek eens goed.’

War Child spreekt over friends in plaats van donateurs
‘We geloven in de kracht van vrienden.
Een vriendschap is gestoeld op wederkerigheid, op het idee dat je elkaar iets te bieden hebt.
Doneren is voor ons geen eenrichtingsverkeer.’

Het lagekostenbeleid bij War Child
‘Wij zullen nooit een eerste offerte accepteren en werken veel met sponsoring. (..)
In de sector kom je zo’n lagekostenbeleid zoals bij War Child weinig tegen.
Op zich snap ik dat wel: er gaat veel tijd in zitten en het is niet altijd rendabel.
Maar ik vind het wel raar dat niet meer goede doelen strenger naar hun kosten kijken.’

Steeds meer bedrijven zetten hun eigen stichting op
‘Ik geloof niet dat goede doelen binnenkort zijn afgeschreven, doordat bedrijven en particulieren allemaal hun eigen doel hebben. (…)
Wel zie ik een groeiende noodzaak om te blijven communiceren over onze relevantie: we moeten de buitenwereld nog beter laten zien wat onze impact is.’

Teleurstellende opbrengst van ‘Serious Request’ ?

De jaarlijkse campagne ‘Serious Request’ wordt door een Nederlandse zender georganiseerd, op basis van een ‘Glazen Huis’ formaat dat grotendeels lijkt of de actie ‘Music for Life’ van Studio Brussel (10,8 miljoen euro in december 2017).

Volgens reclameman en Volkskrantcolumnist Jan Bennink was de opbrengst van de laatste campagne (ruim vijf miljoen euro) ten voordele van het Rode Kruis teleurstellend: 'Het Glazen huis is gebarsten. Wij raapt de scherven op ?'

Evert Brokhorst, strategy director bij mediabureau Vizeum Netherlands, is het niet mee eens: 'Mijn grootste probleem is dat er hier en daar minachtend wordt gedaan over een bedrag van vijf miljoen in één week.'
Hij pleit wel om eens over de Belgische grens te kijken.
‘Ik denk dat Studio Brussel een tijdje geleden al een aantal wijzigingen doorgevoerd waardoor hun actie in de week voor kerst ieder jaar succesvoller wordt.
Met name het aantal goede doelen waaruit gekozen kan worden, maakt de actie aantrekkelijker voor een heel breder publiek.’

‘Grote sponsoren zorgden eerder voor een belangrijke bijdrage aan de opbrengsten van Serious Request.( …)
Dat er de laatste jaren minder grote sponsoren zijn is een bewuste keuze van 3FM geweest om de actie dicht bij de mensen te houden.’

Overige artikels in het n°8 van Vakblad Fondsenwerving

  • Column Jeroen Talens: Hoe lang is een donateur ?
  • Boek: De goededoelenjungle (Jasmijn Melse)
  • Game Changer: Nike Boor van Fonds Gehandicaptenzorg
  • Opinie: Kennis is cruciaal (Henk de Graaf, Centrum Nalatenschappen)
  • De anbi's en de fiscus in 2018

Bron
Vakblad Fondsenwerving, n°8 (maart 2018)
Het actiebonnement kost het eerste jaar slechts € 77,- (ex. btw) i.p.v. € 97,- (ex. btw)
Vragen over abonnementen: Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

Het Vakblad Fondsenwerving produceert jaarlijks
de Nationale Vakdag Fondsenwerving
(De Kuip, Rotterdam, 29 maart 2018)