04/05/2020 - Uit enquêtes in buurlanden evenals uit artikels in eigen land blijkt dat klachten van donateurs meermaals te maken hebben met bedelbrieven die samen met een overschrijvingsformulier evenals ongevraagde prullen worden opgestuurd.
Hierbij hoopt de organisatie dat de donateur voor het cadeau zal betalen.
Enkele Belgische caritatieve instellingen, waarvan de fondsenwerving dikwijls door de firma Direct Social Communications wordt geleid, gebruiken nog steeds deze techniek.

-> Lees

Zo publiceerde onlangs Het Belang van Limburg een getuigenis van een dame over haar schoonvader (85 jaar) aan wie het Vlaams Oogfonds op regelmatige basis brieven met ongevraagde prullen stuurde: een sleutelhanger, wenskaart, servetten, een stylo, een potlood…, telkens met een overschrijvingsformulier.

<Mijn schoonvader> vindt dat hij moet storten: je betaalt voor iets dat je krijgt, zeker als het van zo’n organisatie komt die geld nodig heeft.
Maar als op dat overschrijvingsformulier 40 euro voorgedrukt staat, dan betaalt schoonpa dat ook.
Ik vind dat niet ethisch, voor een liefdadigheidsorganisatie.

Volgens Jan de Smedt, woordvoerder van het Vlaams Oogfonds, zou zijn organisatie ook liever campagnes voeren zonder cadeautjes:
Dat zou goedkoper zijn, omdat we gemiddeld 20 tot 30 eurocent besteden aan een cadeau. Maar meer mensen doen een gift, mét de cadeaus.”.
“Veel donateurs zijn ons dankbaar en bestellen zelfs extra exemplaren voor familieleden en vrienden. Anderen, zoals uw lezer, vinden het ongehoord.
Wij respecteren hun mening: wie geen geschenkjes wenst te ontvangen, kan ons dat melden via een eenvoudig telefoontje, brief of een email”.

Bron
Het Belang van Limburg (04/05/2020) – ‘Wat moet u doen als u ongevraagd iets aankrijgt...'

Blogs1b Actu

-Blogs2b Fundraising Belgium-
Blogs2b Fundraising worldwide
Blogs3b Covid 19
Blogs5b Legacy B-
Blogs6b Legacy W-
Blogs7b Next workshops

-

Prochainesformations2
Auditexpress2
Newsletter2